BäckaOne har delat upp sig i två nya lag:
  • The Rise Of GKC: http://theriseofgkc.wordpress.org/
  • BäckaOne: http://backaone.dagbok.org/


  • Igång igen.

    Godkväll.

    Idag liksom igår har jag Richard och Oscar von Knutsson varit uppe i tekniksalen och snackat lite om vad vi ska förbättra samt behålla från programmen i Norge.
    Så fort vi startade upp datorn och skulle testköra roboten, så fick vi se ett riktigt bakslag, Norge programmen hade hoppat ut Richards dator och sprungit iväg, så vi fick helt enkelt sätta oss och göra om alla program. Som tur är vet vi ju på ett ungefär hur roboten ska köra.

    Detta gjorde vi igår:

    Jag och Richard satt och programmerade roboten medan Oscar byggde på en idé som jag kommit på som skulle göra utkörningen lättare, spännande.
    Jag och Richard fixade 2 program (Vallar & istapp) programmen fungerar nu till 95% men finns alltid något att putsa på. Oscar kom långt med utkörningsverktyget, som har samma uppbyggnad som den vi putta in bollarna i gruvan fast den är 7x större.

    Detta gjorde vi idag:

    Richard hade fått äran att vara vikarie för legoteknikgruppen, och gick därför runt med "vikare nyckeln" och kände sig stolt till en början. Efter att jag kört lite "hänga gubbe" med legogruppen i slutet så satte vi oss ner och snackade igenom lite. Efter att vi snackat så kom vi fram till att vi skulle lägga utkörnings "puff och pang" maskinen på hyllan lite och testa en ny variant av utkörningen, Oscar gjorde även det, mycket bra!
    Jag och Richard tog istället hand om roboten och programmerade in ytterligare 2 program. Jag programmerade in ett helt program själv *stolt*. Bollprogrammet för er som är nyfikna.
    Efter vi hade gjort det så började robotens bluetooth att krångla. Riktigt irriterande! Men Richard löste detta första gången och vi kunde börja med "husprogrammet".
    Vi fixade till det fint och även det klarar vi mycket bra nu. Finjusteringar krävs som alltid. Men det var inte allt för lätt att programmera in det programmet, eftersom bluetoothen la av en än gång och denna gången gick inte problemet att åtgärda, så vi fick leta reda på en USB-kabel och köra på de gamla hederliga sättet, vilket inte var populärt av mig och Richard. Men Richard fick åtminstone lite motion av att studsa upp och ner på stolen.

    Nu har vi endast 1 program kvar sen kan vi börja finjustera samt träna!

    för övrigt var min mening på hänga gubbe : Oscar är en palm!

    Mvh
    Oliver

    0 kommentarer: